Haber

İSPANYA – ELEKTRİKLİ ARAÇLAR TOPLU TAŞIMACILIĞIN GELECEĞİNE İŞARET VERDİ

Toplu taşıma alanında DÜNYANIN en büyük organizasyonu olan Uluslararası Toplu Taşıma Birliği’nin (UITP) küresel zirvesi, 85 ülkeden katılımcıyla İspanya’nın Barselona kentinde düzenlendi. Çok sayıda Türk firmasının katıldığı tepede toplu ulaşımda geleceğin teknolojisi olarak elektrikli araçlar öne çıktı. Uluslararası Toplu Taşıma Birliği Kıdemli Başkanı Kaan Yıldızgöz, “Paris İklim Anlaşması gereği dünyadaki 1,5 derecelik sıcaklık artışını sürdürmek istiyorsak, küresel sera gazı emisyonlarını yüzde 7,6 oranında azaltmamız gerekiyor. Ya da çevre dostu yakıt kullanan araçlara geçmemiz gerekiyor.Bu noktada otobüs ulaşımı çok kritik.Dünyada toplu ulaşıma baktığınız zaman yüzde 83 otobüs ulaşımı yapılıyor.Bu açıdan görüyoruz. otobüs taşımacılığında fosil yakıt kullanımından elektrikli araçlara gerçek bir geçiş” dedi.

130 yıllık geçmişe sahip Uluslararası Toplu Taşıma Birliği’nin (UITP) küresel zirvesi, 85 ülkenin katılımıyla Barselona’da düzenlendi. Tepe kapsamında düzenlenen fuarda birçok Türk firması teknolojilerini tanıttı. 1885 yılında kurulan ve dünyadaki tüm toplu taşıma kuruluşlarını bir araya getiren UITP’nin bu yılki zirvesine elektrikli araç teknolojileri damgasını vurdu. Yaklaşık 15 bin kişinin katıldığı zirvede 400 konuşmacı yer aldı.

METRO İSTANBUL BAŞKANI OLACAK

UITP’nin Brüksel’deki merkezinde 13 yıldır görev yapan Kıdemli Direktör Kaan Yıldızgöz, “UITP, 1885 yılında kurulan dünyanın en büyük şemsiye kuruluşu, dünyadaki tüm toplu taşıma kuruluşlarını bir araya getiriyor.” Yıldızgöz, “Türkiye, toplu ulaşım konusunda ciddi yatırımların yapıldığı, ciddi çalışmaların yürütüldüğü bir ülke. Bu bağlamda baktığımızda Türkiye’nin Uluslararası Toplu Taşıma Birliği içindeki önemi her geçen gün artıyor. Aslında Türkiye’nin önemi de artıyor.” Bu yıl çok değerli bir durum ortaya çıktı. Yani Uluslararası Toplu Taşıma Derneği” “Türkiye’nin Avrasya bölgesine Türkiye, Türkiye’yi temsilen bölgeye Metro İstanbul başkanlık edecek. Avrasya bölgesi için de ofisimiz İstanbul’da. yani İstanbul bölgesel bir merkez haline geldi.Bu bölge Orta Asya ülkeleri, Türkiye ve İsrail’i kapsıyor.” dedi. Zirvenin ulaşım sektörünün olimpiyatları olarak kabul edildiğini vurgulayan Kaan Yıldızgöz, “Yaklaşık 85 ülkeden katılımcı var, 15 bin katılımcı sağladık. Kongre oturumlarımızda 400’e yakın konuşmacımız var. Yenilikçi teknolojiler fuarlarda temsil ediliyor. fuar alanı bu yenilikçi teknolojilere baktığımızda son dönemde elektrikli ulaşım çok yaygın özellikle karbonizasyon konusu çok bilinen bir konu elektrikli ulaşımı elektrikli otobüsleri elektrikli taksileri burada görmeye başladık Otonom araç teknolojilerini bu fuarda çok sık görüyoruz. Dijital çalışmaları bu fuarda çok sık görüyoruz. Akıllı şehirlerin yine bu fuarda olması gibi, akıllı ulaşımın yansımalarını da daha sık görmeye başlıyoruz.” dedi.

TOPLU ULAŞIMIN YÜZDE 83’Ü OTOBÜSLE YAPILIYOR

“Elektrikli araçlar konusu çok önemli” diyen Kaan Yıldızgöz, “Paris İklim Anlaşması gereği dünyadaki 1,5 derecelik sıcaklık artışını sürdürmek istiyorsak küresel sera gazı emisyonlarını azaltmamız gerekiyor. Her yıl yüzde 7,6 oranında.Yakıt dostu yakıt kullanan araçlara geçmeliyiz.Bu noktada otobüs ulaşımı çok kritik.Neden kritik?Dünyada toplu taşımaya baktığınızda yüzde 83’ü otobüsle yapılıyor. ulaşım Bu açıdan otobüs ulaşımında mazot kullanımından fosil yakıt kullanımına sorunsuz bir geçiş görüyoruz.Tabi sadece otobüsler Elektrikli araçların kullanımı sadece ulaşım tarafında değil taksi tarafında da değerli. Neden Taksiyi diğer araçlarla karşılaştırdığımızda günde daha fazla kilometre yapar.Örneğin Dubai’de bir taksi günde ortalama 650 kilometre yol yapar.Normalde bu tek bir araçtan çok daha fazladır.Bu tür araçlarda Elektrikli araçlara geçiş önemli” dedi. Elektrikli otobüslerin Türkiye’de de kullanılmaya başlandığına dikkati çeken Yıldızgöz, “Bunun tüm filoya yaygınlaşması biraz zaman alacak. Bunun zaman almasının sebeplerinden biri de mevcut bir filo olduğu için filonun ihtiyacı var. değişim oranı ile planlanacak. Burada gelecek en değerli örnek Çin’dir.Shenzhen şehrinde tüm otobüsler ve taksiler elektrikli. Burada operatörlerin çabaları yetmiyor. Burada yerel yönetimler ile merkezi yönetimlerin ciddi bir işbirliği yapması gerekiyor. Muhtemelen 2030 yılına kadar pek çok ilimizde elektrikli araçları ana nokta olarak göreceğiz” dedi.

TOPLU TAŞIMA KULLANIMI COVİD SONRASI YÜZDE 90’DA

Kovid 19’un toplu ulaşıma etkisine değinen Kaan Yıldızgöz, “Özellikle Kovid 19’dan sonra toplu ulaşımda çok değerli değişimler gördük. İnsanlar artık daha farklı seyahat ediyor. Kovid 19’dan sonra dünyada toplu ulaşım kullanımı yüzde 90’da. Şimdi Kovid 19 öncesi yolculukları karşılayamıyorduk.Ulaşımın teşvik edilmesi çok değerli.Artık büyük şehirlerimizde trafik sıkışıklığı artıyor.Bu sorunla karşı karşıyayız.Bu dünyanın her şehrinde yaşadığımız bir sorun. bunun sebebi özel araç kullanımının artması özel araç kullanımını azaltıp toplu taşıma kullanımını özendirmemiz lazım bunun bir çok nedeni var diyelim bir aracınız var diyelim aracınız normal olarak kullanılıyor Ömrünün yüzde 5’ini, ömrünün geri kalanını otoparklarda geçiriyor.Mesela metro kullanırsanız şehirde 90 kat daha az yer kullanmış olursunuz.Trafik kazaları son zamanlarda karşılaştığımız ciddi bir sorun. 2 yıl önce dünya çapında 1 milyon insan öldü ve trafik sıkışıklığının ciddi bir maliyeti var. Örneğin, AB ülkelerinde gayri safi milli hasılanın yüzde 1’i trafik sıkışıklığının maliyetidir. Tabi buradan baktığımızda ne yapmalıyız? Dünyada, özellikle gelişmekte olan ülkelerde ve hızla büyüyen ülkelerde kentsel ulaşım reformlarına ihtiyaç duyulmaktadır. Bu kentsel ulaşım reformunda 3 ana başlık var. Birinci; şehir planlama ve ulaşım entegrasyonu, ikinci başlık; özel araç kullanımını caydırıcı önlemler, üçüncü başlık ise toplu taşımanın teşvik edilmesidir. Elbette toplu taşımanın tanıtımına baktığımızda son dönemde dünyada çok değerli gelişmeler yaşanıyor. Örneğin son 3 yılda dünya çapında her gün 3 kilometre yeni metro sistemi açıldı. Bu konuda başta İstanbul olmak üzere Türk şehirlerinde ciddi yatırımlar görüyoruz. Metrobüs sistemleri için ciddi bir teşvik var. Elbette toplu ulaşımı daha cazip hale getirecek olan unsurlar bunlar” diye konuştu.

Türkiye’deki teknolojik gelişmelere değinen Kaan Yıldızgöz, “Toplu ulaşım sektörüne baktığımızda Avrupa sanayisi öne çıkıyor. Ancak Türk ve Çin sanayileri de büyük bir sanayi. Türk sanayisinde iki sınıf var. Öncelikle otobüs imalatçılarımız hem fiyat hem de kalite olarak dünyanın en iyi ürünlerinden bazılarını üretiyorlar.” Anlam açısından iyi bir denge sağlayan üreticilerimiz var. Aslında Türk katılımcıların stantlarını ziyaret ettim, stantlar yabancı yatırımcılarla doluydu” dedi.

paluajans.com.tr

Bir yanıt yazın

E-posta adresiniz yayınlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir

Başa dön tuşu